tisdag 12 mars 2013

Veckoreflektion v.10

I veckan har vi gått igenom massa olika teorier och didaktik. Nått som verkligen har fastnat i min hjärna är när vi diskuterade om barns bilder och när man säger att bilden är Fin eller om eleven själv frågar man man har gjort fint/fult.
Innan denna kurs har man funderat lite kring just att säga till ett barn eller en elev att den målar/ritar fint. Det kan bli en negativ inverkan faktiskt, för om läraren säger att man har gjort fint en gång och inte säger att man har gjort fint nästa gång man ritar så kan eleven känna sig misslyckad och tappa tron på sig själv. Det kan även bli en negativ inverkan på de som är runt omkring, om Kalle bara får beröm och inte Jacob så kan Jacob känna sig dålig. Det finns även elever (även vuxna) som bara vill få det bekräftat att man är duktig på, i detta fallet, att rita. Om man tar mig själv som exempel så ville jag bara få bekräftelse att jag var duktig på att rita under min skolgång, jag gick ofta fram till min bildlärare och bara frågade rakt ut "har jag gjort fint?". Han svarade bara "Ja." Det fick ju mig att fortsätta, men jag tror att eftersom han sa att jag gjorde fint så fick jag sånt beroende att rita fint och när jag inte blev nöjd så blev jag jätteledsen. Hade min bildlärare ställt frågor om bilden kanske jag hade fått en annan förståelse för det jag hade ritat och kanske inte dömde mig själv så hårt? Jag känner ju fortfarande att jag vill ha kommentarer på sånt jag ritar, men jag har precis lärt mig att säga tack o att verkligen mena det och ta emot konstruktiv kritik om mina teckningar.
Förr (låg- mellan- högstadiet) visade jag bara upp för att folk skulle tycka jag är duktig och jag började gärna med att säga "kolla va fult jag har ritat". Så enda sen vår nuvarande lärare har gått igenom det med Fint och Fult och hur man ska bemöta barns tecknignar så har jag verkligen fått mig själv en tankeställare. Jag visar fortfarande upp mina teckningar, men nu vet jag att jag är duktig och behöver inte någon bekräftelse på samma sätt.

Oj nu blev det luddigt.

Nuff said poss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar