söndag 3 mars 2013

Veckoreflektion v.9

I veckan har vi haft bildanalyser, vi gick igenom vad det var och hur man gör. Det finns olika typer av bilder man kan analysera, nyhetsbilder, reklambilder, propagandabilder, konstlivet och sagobilder. Man kan ställa sig själv lite frågor för att kunna analysera bilden, till exempel; vem ger ut budskap? Varför vill de nå ut? Vilka är målgrupperna? Avsändare-mottagare osv. Vi fick även en uppgift av läraren, vi fick varsin lapp  och på min stod det; "skapa en poster för en skräckfilm, Berget." Sedan fick vi alla gissa på kamraternas lappar utifrån deras poster.

Vi fick en annan uppgift som var väldigt rolig, vi skulle skapa något som man reagerar på. Jag ritade en glad och hoppande tjej som är nöjd med sin kropp även om hon har sina skavanker. Vi diskuterade även Vem det är som bestämmer att man är perfekt.



Efter denna vecka har jag lärt mig att analysera i tidningar, vanliga bilder och annat. Det enda jag kan tänka på nu när jag ser en bild är hur den är uppbyggd, vad vill avsändaren med bilden och om bilden kan luras med sitt budskap.
Jag har även lärt mig att gilla min kropp mera efter vår diskussion om Perfektion. Varför ska vi vara "perfekta" och vem bestämmer det? Alla har celluliter någon gång i livet, dubbelhakan är inte så farlig och gäddhänget hänger där det ska.

Nuff Said. Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar