onsdag 27 februari 2013

Veckoreflektion v.8

Det vi har gjort vecka 8 är att gå på galleri/utställningar/museer samt läst en bok om något vi inte kunde nått om innan.

Jag har lärt mig att gå på galleri rakt av. Hade aldrig velat gå på galleri eller museer innan, har alltid tyckt det varit ganska töntigt att gå och kolla fotot eller tavlor. HELT FEL! Nu gillar jag att se en tavla och fundera kring den, vilka frågor kommer upp i mitt huvud och vad vill konstnären få ut av det den skapat? När jag var på galleri 54 så visades en film om vänskap som sätts på prov. Jag märkte av diskussionen med klassen efteråt att man är van vid "vanliga filmer" där det är klippt fram och tillbaka för att man ska se en bra film med ett klart slut och som mest slutar lyckligt. Vi är rätt bortskämda med att se färdiga filmer, för den filmen som Per Telje skapat (Stugan) fick man inget slut. Den avslutades genom att något händer och man får inte veta något mer. Det gav en massa tankar om vad som skulle hända sen och varför det slutade som den gjorde. Långtråkig men ändå intressant och spännande. Det var några gånger jag ryckte till av spänning och situationer man inte var beredd på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar