måndag 11 februari 2013

Haikudikt?

...Ok, jag är helt lost. Att göra en haikudikt är inte lätt. Det står olika saker på olika sidor jag har sökt på. först läste jag att det kan vara ett visst antal stavelser i en sådan dikt, sedan läser jag detta:

"En vanlig missuppfattning är att haiku skulle bestå av 17 stavelser. Formen är betydligt mer varierande. Japanska haikudiktare räknar inte stavelser utan onji. Det kan gå både en och två onji på en stavelse. Därför går det inte att översätta onji till stavelser.
Två klassiska haiku som innehåller sjutton onji kan innehålla olika många stavelser. Den genomsnittliga stavelsen är längre än en onji, så en del japanska haiku innehåller färre än sjutton stavelser."  <- http://www.haikurymden.se/what2.htm


Jag blev inte klokare.. Hjärnan stängdes av en stund 

1 kommentar:

  1. Jag förstår dig :)Men du ska inte krångla till det, för man skriver också att innehållet är viktigare än formen i haiku. Så vad du än läser, ta fasta på det om det gör det lättare att komma vidare. Lycka till!

    SvaraRadera