torsdag 7 februari 2013

Veckoreflektion v.5



Vecka 5 var väldigt intressant och relativt nytt för mig, jag använder dator och internet dagligen men endast för det jag känner till, såsom Facebook, skolans hemsida och Youtube. Jag är sällan på sidor jag inte känner till så det var nog nyttigt att göra Assignment nummer 2 eftersom det handlade om att söka på internet. Jag tyckte att jag fick ut mest av uppgiften genom att besöka mina klasskamraters bloggar och se vad dem hade hittat på internet. Det gav mig en bredare inblick i hur stort internet verkligen är.
Att söka själv var en utmaning i sig, vad ska jag kolla efter, vart ska jag, hur gör jag? Vi var inne på rätt olika sidor vilket är väldigt intressant, jag hittade nya sidor som jag tycker är värda att komma tillbaka.

En sak vi var överens om i gruppen var att vi inte riktigt förstod innebörden av själva uppgiften, "varför skulle vi göra den?” och ”vad vill vi få ut av detta?" Jag tror att man ska tolka uppgiften som man vill, jag tolkar det lite som att man ska veta vad som finns ute på internet.
Efter vår gruppreflektion tänkte jag på mitt arbete i framtiden bland barn och började tänka på internet-letandet ifrån ett barnperspektiv.

Tänk om jag (som barn) vill spela spel på internet och kommer in på något helt annat som inte är gjort för barnögon. Det betyder inte att barnen kommer in på porrsidor hur som helst men det är inte bara pluttinutt på nätet. På nästan varje sida jag var inne på var det reklam, för det mesta till chat-, dejting- eller spelsidor. Jag vågade inte klicka mig fram för att söka mig igenom internet genom dessa sidor, men barn kanske blir lockade och går in. Nu vet jag inte vad som skulle kunna hända eftersom jag inte testade, men det är därför man egentligen ska testa sig fram som vuxen för att förstå vad det är barnen gör på internet.

Det blev lite luddigt kände jag. Men sånt är livet, vi är olika och jag tänker konstigt<3

Nuff said Puss

1 kommentar: