onsdag 27 februari 2013

Konst + bok

Galleri 54
På detta galleri spelades en film som heter "Stugan" och är gjord av Per Telje.
Filmen spelades in i svartvitt och handlade om två vänner vars vänskap sätts på prov.
Jag tyckte att filmen var rätt långtråkig eftersom den var 49 min lång och det hände inte så mkt. Men det hände mkt iaf på nått sätt, iaf på slutet då det blev mer spännande. Filmen slutade utan att man fick reda på vad som hade hänt under dessa 49 min vilket var väldigt frustrerande. Men jag är ju bara van vid "vanliga" filmer där allt blir serverat, medans denna är mer "tänka själv".

Världskulturmuseet
När jag kom till den våning som utställningen "A day" varade så fick jag bara känslan "nefy fan va tråkigt...". Det vara bara massa bilder på väggarna och det såg stelt ut, men jag kollade bilderna och försökte förstå vad bilden menade. Sen började jag läsa om bilderna och fick sen en klarare bild vad bilden beskrev. Sen efter ett gäng med bilder så förstod jag att alla bilder var från en och samma dag fast olika tidpunkter runt om i världen. Eftersom jag inte hade läst på om utställningen tog det en stund innan jag förstod vad det var. Efter denna insikt så blev det sjukt intressant och jag läste om alla bilder. Man blir fascinerad av att världens alla hörn är så olika. Betyg: klart godkänd

Göteborgs konstmuseum - Hasselblad center
Här gav alla foton mig en frågeställning och en känsla. Tex så var där ett foto på en liten plastflaska. En enkel bild där flaskan ligger på en beige bakgrund och fotot är taget som närbild. När man läser om fotot så är det levande HIV-virus i flaskan. Det fick mig att känna obehag i hela kroppen att jag nästan backade lite. I den lilla flaskan, med genomskinlig vätska fanns något som fick mig att reagera. Detta dödar mängder av människor och var tionde sekund smittas någon av HIV. Många spännande och tankeväckande bilder.

Röhsska
Denna utställning tilltalade inte mig alls om jag ska vara helt ärlig. Jag förstod inte budskapet. Mer än så kan jag inte säga tyvärr.


Vi skulle även läsa en bok denna veckan, jag valde en bok om porslin. Jag visste ingenting om porslin så jag tänkte ge det en chans. Men den var inriktad på historia medans jag hade förväntat mig mer teknik och framställande av porslin. Det gjorde att jag lämnade tillbaka boken och håller nu på att läsa en annan bok. Det kommer mer om den i ett senare inlägg

Nuff Said. Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar