måndag 4 februari 2013

ASSIGNMENT #2 - INTERNET BONANZA

Förra veckans assignment var lite jobbigare än det första. Frågan lyder:  

"Interagera och kommunicera med andra människor (som du inte känner) på minst två sociala eller spelrelaterade plattformar (tex SecondLife eller Flashback).
Dokumentera mötet (print screen eller fota av skärmen)

Dela med er av minst tio (10) websidor med länk som du tyckte var bra, med en kort kommentar om vad den innehåller.
"



Så jag började med att kolla runt en massa. Jag är bara van vid de sidorna jag besöker varje dag, såsom Facebook eller andra sociala mötesplatser. sedan började jag kolla runt lite extra, klickar runt, kommer in på olika bloggar, svenska som engelska.



En frihetlig blogg för människor som tycker att man kan se saker och ting på ett annat sätt. 
 Handlar om politik och att man ska få vara fri. Jag tycker det kan vara bra att ha en sådan här blogg då man kan få skriva vad man tycker, nått som är ännu bättre är att man kan vara anonym. 


http://beta.helgon.se/
Ett community för alternativa personer. Man måste ha ett användarnamn för att kunna komma in men eftersom jag redan hade ett så passade jag på att kolla läget. Det finns en chatsida där det är olika personer nästan jämt. Ämnena som diskuteras kan vara allt mellan himmel och jord.

http://forskning.se/
En hemsida med inriktning mot forskning helt enkelt.

http://www.swedishart.se/stefan.sandstrom/
Här är en man som heter Stefan Sandström och han målar natur och djur. Mycket duktig!

http://tinychat.com/
En sida där du kan skapa ett sorts chattrum för dig och dina vänner.

memebase.com
En lite kul hemsida med massa roliga bilder om man har tråkigt.

http://bra-att-veta.se/
Som det heter, massa roligt att titta på och man lär sig väldigt mycket!


http://ungdomar.se/qa_experts.php
Denna sidan är avsedd för ungdomar, Här kan man prata med andra i forum, man kan läsa texter som andra ungdomar har skrivit och man kan ställa  frågor till en så kallad "expert-panel" inom vissa ämnen. Man kan vara helt anonym och ställa frågor som har med sex och samlevnad att göra, hälsa, depression med mera.


http://greatergood.berkeley.edu/article/item/why_we_make_art
En intressant artikel av olika konstnärer som berättar varför dom gör som dom gör.

http://tystteater.riksteatern.se/om-tyst-teater/
Scenkonst på teckenspråk! Väldigt intressant



När jag skulle hitta någon sida som jag kunde kommunicera med främmande människor så testade jag att spela ett spel på min Iphone, Spelet heter Draw Something och går ut på att man ritar ett ord man får så ska den andra (slumpvis utvald motståndare eller en vän) gissa vad som ritas och sedan skriva det jag försöker rita. Det finns även en chatfunktion i spelet som gör att man kan kommentera efter man har ritat/gissat. Jag spelade mot en tjej från USA och det är väldigt roligt. I spelet skulle jag rita polisonger och hon kommenterade att det jag hade ritat såg ut som Elvis.



Det andra tillfället när jag skulle kommunicera med en/flera okända personer testade jag Second Life.

            
Second life är en fantasivärld där jag kan skapa min egen avatar och prata med olika personer genom deras avatarer. I denna värld är det möjligt att vara människor, vampyrer, djur och även fordon. Jag skapade ett konto för att se lite vad det gick ut på, jag skapade snabbt en avatar och gick sedan omkring för att se om det var något att ha. Tyvär så laggade min dator fruktansvärt mycket och spelet blev bara konstigt. Men jag lyckades prata lite grann med någon en stund innan jag bestämde mig för att logga ut för min dators hälsa. Men om man har en bra dator så tror jag man kan lära känna väldigt många personer genom att ha ett konto här.



 Puss
 

1 kommentar:

  1. Hej Sanna,
    Hoppas du loggar in i Secondlife Igen, du kan minska fönstret och ha lite lägre grafik inställningar, om du vill träffa svenskar kan du använda "search" rutan och söka efter Yadkin Valley. Lycka till i Secondlife. Mvh NEO

    SvaraRadera