onsdag 27 mars 2013

Veckoreflektion v.11

Vecka 11 jobbade vi med mönster. Som veckans uppgift skulle vi skapa ett eget mönster som vi sedan skulle redovisa på fredagen inför klassen. Jag skulle gjort rapportmönster som skulle bli skuggmönster med hjälp av en lampa och svart papper. Jag blev lite inspirerad av en lampa som finns på Ikea och ville göra något liknande. Men jag insåg rätt snabbt att jag inte skulle klara av att göra en fullskalig lampa på så kort tid, så jag bestämde mig för att göra det lite lättare för mig så jag inte blir för stressad.

Jag köpte svart papper och jag hade sen innan en fyrkantig lampa med glas runtom som jag använde. Jag började skära ut dödskallemönster i det svarta pappret och annat smått och fruktansvärt pilligt..

När jag hade suttit i  minst 5 timmar och pillat med kniv och saxar för att få ett snyggt mönster på pappret var jag rätt nöjd. Vek sedan pappret runt lampan, men pappret var lite för tjocks för att det skulle vika sig snyggt och jag blev arg. Vek om och försökte rätta till. Nästa gång ska jag vika innan jag har skurit ut mönster. Jag fick tillslut på pappret och jag  tände lampan. Katt-A-strof! Glaset var frostat så det blev inga tydliga skuggor på väggen som jag hade planerat! Jag blev arg och klockan var 23 dagen innan redovisning och paniken och frustrationen tar över väldigt mkt. Jag tog en gammal canvastavla jag hade liggandes och använde de utklippta dödskallarna som mallar och jag duttade färg på mallarna av ren ilska, men jag fick på så sätt ett dödskallemönster på en tavla istället. Jag har tyvär glömt tavlan i skolan och har inte haft minnet att ta med den! Men jag gjorde en skiss på hur den såg ut :D

Det jag har lärt mig med denna uppgiften är att man får göra fel! Det är inte hela världen om det inte blir som man hade planerat. Man får bli arg och man får vara besviken på det man har gjort, men jag fick bra respons på redovisningen och jag gjorde klart den.

1 kommentar:

  1. Jag vet att du ville skapa en lampa med döskallar men jag gillar din tavla :D och mycket för de färgglada blommorna.

    SvaraRadera